EXHIBITION

『アニッシュ・カプーア in 松川ボックス』

開催概要

名称:
アニッシュ・カプーア in 松川ボックス
期間: 2023.09.20(Wed) - 2024.03.29(Fri)
会場: 松川ボックス
住所: 東京都新宿区西早稲田-2-14-15
主催: TOSHIO SHIMIZU ART OFFICE
協力:Anish Kapoor Studio
ロゴマークデザイン:浅葉克己
アーティスティック・ディレクター:清水敏男
マネージングディレクター:酒田翠

内容

《THE MIRRORについて》
時代の変革期にはジャンルの混交が発生し、新しい価値が生まれます。
《THE MIRROR》 はクリエイティヴミュージアムの提案として2014年秋に銀座に出現しました。1940年頃に建設され戦災を生き延びた建物全館を会場にアート、デザイン、文学、サイエンスなど様々な人文・芸術の創造の場を創り出すことが目的でした。詳しくは書籍の《THE MIRROR A New Vision for Creative Museum クリエイティヴ・ミュージアムの提案》を参照ください。
《THE MIRROR in Matsukawa Box》はその精神を引き継ぐことを目指して生まれました。伝説の建築松川ボックスを会場にアートの展示を中心に様々な領域にまたがるイベントを実施していきたいと思っています。《THE MIRROR》という名称はシェイクスピアのハムレットの台詞に由来します。to hold as ‘twere the Mirror up to nature
この混沌とした世界をまずは映し出そう、という願いを込めた名称です。
《アニッシュ・カプーアの作品について
》
アニッシュ・カプーアの作品について

今回の展覧会は作品を本当に「観る」ための展覧会です。
ここで「観る」というのは視覚を超越し、視覚の及ばない領域まで「みる」ことを想定しています。
それはアニッシュ・カプーアの作品がそれを求めているからです。
アニッシュ・カプーアの作品を「観る」には二つのアプローチが考えられます。
一つは物質として「観る」こと。アニッシュ・カプーアは物質と格闘してきました。
ここではあふれんばかりの絵の具にその格闘ぶりを観ることができるのではないでしょうか。
もう一つは物質を取り巻くスキン(とアニッシュ・カプーアが呼んでいる表面)の向こう側に広がる目に見えない空間、そのスキンが周囲の環境に及ぼす影響を「観る」ことです。
ステンレススチールの彫刻が映し出す空間、絵画というスキンそしてそこに描かれた亀裂の彼方に想いを馳せてください。

《THE MIRROR》
In times of change, a mixture of genres occurs and new values are born. ” THE MIRROR” appeared in Ginza in the fall of 2014 as a proposal for a creative museum, with the aim of creating a venue for the creation of various humanities and arts, including art, design, literature, and science, in an entire building constructed around 1940 that survived the war. For details, please refer to the book 《THE MIRROR A New Vision for Creative Museum A Proposal for a Creative Museum》.
“THE MIRROR in Matsukawa Box” was created to carry on that spirit. We hope to use the legendary Matsukawa Box as a venue for events that span a variety of fields, with a focus on contemporary art. The name “THE MIRROR” is derived from a line in Shakespeare’s Hamlet: to hold as ‘twere the Mirror up to nature. 
The name “THE MIRROR” is a wish to hold as ‘twere the Mirror up to nature.
《Anish Kapoor’s artwork
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This exhibition is to really “look” the works.
The word “look” here means to transcend the visual and to “look” beyond the realm of the visual. This is because Anish Kapoor’s works demand it.
There are two possible approaches to “look” Anish Kapoor’s works.
One is to “look” the work as material. Anish Kapoor has struggled with materials.
We can see this struggle in the overflowing amount of paint here.
The second is to “look” the invisible space beyond the skin (what Anish Kapoor calls the surface) that surrounds the material, and the effect of the skin on the surrounding environment. 
Please think about the space projected by the stainless steel sculpture, the skin of the painting, and the cracks beyond the skin.

IMAGE LIST

撮影:梶原 敏英